Geachte relatie,

De meeste Nederlanders zijn inmiddels zeer vertrouwd met internetbankieren en maken daar veelvuldig gebruik van. Dat heeft ook een keerzijde: criminelen raken namelijk steeds meer geinteresseerd in internetbankieren en proberen methoden te vinden om in te breken en geld weg te sluizen. Dit wordt gedaan middels phishing; het vissen naar persoonlijke gegevens via e-mail, telefoon of websites.

Ondanks dat internetbankieren door de Nederlandse banken zeer goed beveiligd is, willen we u erop wijzen dat u zelf ook alert moet zijn. De banken sporen namelijk phishingmails op en halen nepsites uit de lucht, maar kunnen helaas niet alles voor zijn.

Gelukkig hebben de meeste mensen nooit last van phishing, maar toch kunt u zomaar een phishingmail ontvangen die als twee druppels water op een mail van uw bank lijkt. Het is daarom belangrijk nooit uw persoonlijke gegevens zoals pincodes, wachtwoorden, telefoonnummers of creditcardnummers door te geven wanneer hierom gevraagd wordt. Uw bank zal zulke gegevens namelijk nooit vragen.

Daarnaast wordt er vaak gevraagd om op een link te klikken. Ook dit zal uw bank nooit aangeven. Phishingmails kunt u verder nog herkennen aan de markering van spam door uw mailprovider of spamfilter, de taalkundig slechte inhoud en de onpersoonlijke aanhef.

Het kan ook voorkomen dat u inlogt op een website die van uw bank lijkt te zijn, maar die in werkelijkheid een nepsite van criminelen blijkt te zijn. Let daarom altijd goed op de adresregel in uw browser wanneer u wilt inloggen. Uw bank geeft namelijk vaak zelf aan wat de juiste adresregel is. Daarnaast is het belangrijk alleen in te loggen wanneer u het slotje in uw browser ziet.

Indien u hierover nog vragen heeft, dan kunt u een mail sturen naar helpdesk@topsystems.nl.

Met vriendelijke groet,

TOP systems B.V.